ES POT APRENDRE JUGANT ?
Jugar és una necessitat infantil, i les joguines constitueixen un medi que pot afavorir el joc dels infants, estimular la curiositat, la imaginació i la creativitat, potenciar la superació personal i motivar el plaer estètic i el gust.
Jugar no és un entreteniment sinó una font d’aprenentatge, una experiència indispensable pel desenvolupament físic i intel·lectual dels infants.
COM HAN DE SER LES JOGUINES?
- ADEQUADES A L’EDAT, relacionades amb el grau de maduresa de cada infant, ni excessivament complicades ni massa senzilles per la seva edat i característiques, perquè s’avorriria.
- ESTIMULANTS de la creativitat i la imaginació, o qualsevol aspecte de la personalitat, i convertir a l’infant sempre en protagonista del joc. És necessari que motivin el joc i provoquin iniciativa. Cal anar en compte amb els jocs molt sofisticats o excessivament estructurats, perquè deixen poc espai a la fantasia, la imaginació i la creativitat.
- SUFICIENTS I VARIADES, que desenvolupin diferents funcions: jugar amb el cos, amb els sentits, amb la intel·ligència, amb la imaginació i la fantasia, i amb el llenguatge; però al mateix temps no n’ha de tenir una quantitat excessiva, perquè pot produir actituds de caprici, avorriment, despreci, desordre i falta d’interès.
- SEGURES I RESISTENTS, valorant sempre la qualitat-preu, ja que no sempre les joguines cares són les millors i més sòlides.
- RESPONDRE ALS GUSTOS I NECESSITATS DEL PETIT, pensant amb el nostre fill en particular i amb les seves característiques que el diferencien dels demés.
QUINA ÉS LA JOGUINA MÉS ADEQUADA EN AQUESTA EDAT?
- Sonalls, mòbils, ninots, mossegadors i miralls.
- Contes de roba, contes muts d’imatges o d’animals senzills.
- Instruments i titelles.
- Gimnàs amb estructures que pengin perquè el nen pugui jugar panxa amunt.
- Pilotes de diferents mides i colors.
- Pilotes sensorials.
- Objectes que rodolin, que s’arrastrin, que es puguin estirar.
- Jocs de sorra com pales i galledes.
- Jocs d’aigua pel bany.
- Joguines amb colors vius que facin diferents sorolls i que tinguin textures variades.
- També pot interactuar amb l’adult amb nanes i rimes.
- Música